Czy Tobie też „się kojarzy”? Żarty żartami, ale wakacje to dla wielu czas kursu i egzaminu na prawo jazdy. Trzeba wiec znać zadania i kryteria oceny. Oto niektóre z nich.
Skoro zainteresował Cię ten (przykrótki) artykuł testy na prawo jazdy masz zapewne za sobą. Jeśli nie – dowiedz się Jak zdać testy na prawo jazdy?
Właściwe ustawienie fotela
Sorry za kiepska jakość zdjęcia – kolejne będą lepsze
Ustawienie fotela to nie tylko „wymysł” egzaminacyjny. Od właściwego ustawienia fotela zależy:
- komfort jazdy
- łatwość w posługiwaniu się elementami sterowania pojazdem – sprzęgło, kierownica, hamulec. Złe ustawienie fotela spowodować może trudności, a wręcz niemożność prawidłowego posługiwania się sprzęgłem, np podczas ruszania na wzniesieniu
Czym grozi niewłaściwe ustawienie fotela?
Gdy… | …grozi Ci… |
Siedzisz zbyt blisko kierownicy | Brak możliwości szybkiej reakcji – łokcie kolidują z tułowiem, punkt oparcia ciała przeniesiony częściowo na kierownicę, którą przez to trudniej obracać, oraz „nokaut” w razie wypadku czołową poduszką gazową wybuchającą zbyt blisko twarzy |
Siedzisz za daleko | Utrudnione obracanie kierownicą, której wieniec w tej pozycji zbyt łatwo może się wyślizgnąć, brak precyzji w operowaniu pedałem sprzęgła i hamulca; niemożność wystarczająco mocnego wciśnięcia pedału podczas hamowania awaryjnego, w razie zderzenia czołowego realne ryzyko złamania prawej kości udowej, stawu biodrowego i miednicy (skutek naciskania pedału hamulca nogą wyprostowaną w kolanie) |
Masz zbyt luźny, źle wyregulowany pas bezpieczeństwa | Ryzyko złamania żeber, obojczyka, obrażenia wewnętrzne jamy brzusznej, wyślizgnięcie się spod pasa, przecięcie tętnicy szyjnej, uderzenie w kierownicę siłą niewiele mniejszą od tej, jaka towarzyszy uderzeniu bez zapiętego pasa |
Masz zbyt nisko ustawiony zagłówek | Ryzyko ciężkiego urazu odcinka szyjnego (włącznie ze złamaniem kręgów) kręgosłupa wskutek najechania od tyłu przez inne auto (szczególnie niebezpieczne i przez lata niedoceniane uderzenia typu whiplash- smagnięcie biczem) |
Przygotuj się do jazdy
Właściwa pozycja za kierownicą ma przede wszystkim zapewnić Ci bezpieczeństwo. Właściwe ustawienie fotela i kierownicy zajmuje dosłownie kilkadziesiąt sekund!
- Przesuń fotel tak, aby twoja lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie po wciśnięciu do końca pedału sprzęgła. W autach z automatyczną skrzynią biegów – po położeniu całej stopy na podłodze obok pedału hamulca.
- Poszukaj optymalnej dla siebie wysokości siedziska fotela. Masz tutaj sporą dowolność, ale unikaj skrajności.
- Wyreguluj kąt pochylenia oparcia fotela do takiej pozycji, by dotknąć szczytu kierownicy przegubem wyprostowanej ręki, bez odrywania pleców od oparcia fotela.
- Jeżeli wciąż czujesz dyskomfort, masz np. wrażenie, że pedały znajdują się za blisko, a kierownica zbyt daleko, użyj regulacji osiowej kierownicy. Niektóre samochody mają więcej możliwości regulacji, np. podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa, podparcia ud – warto z nich skorzystać.
- Wyreguluj zagłówek, tak by znajdował się na wysokości szczytu głowy.
- Dopiero teraz ustaw wszystkie lusterka.
- Zapnij pas. Skoryguj górny punkt jego mocowania, tak by znalazł się w połowie szerokości obojczyka. Dociągnij pas, żeby ściśle przylegał.
- Podczas jazdy zawsze staraj się trzymać kierownicę oburącz, układając dłonie w pozycji za piętnaście trzecia lub za dziesięć druga.
Czynności na egzaminie:
Zadanie egzaminacyjne: Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
- właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.
Sposób wykonania: zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy
Ustawienie lusterek
Nikogo nie trzeba chyba uczyć do czego służą lusterka wsteczne. Jak ustawić na egzaminie?
Zadanie egzaminacyjne: Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.
- właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte.
Sposób wykonania:
– w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem
– w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem.
Tylko tyle, i aż tyle. Pamiętaj, że im więcej samochodu widzisz w lusterku zewnętrznym, tym mniej widzisz tego co dzieje się za Tobą. A przecież obraz w lusterku ma informować, Cie o tym, co dzieje się za Tobą.
Wyłącz hamulec ręczny
Ręczny, pomocniczy, postojowy, awaryjny czy jak go tam zwał. Masz go wyłączyć przed ruszeniem pasem ruchu, zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi:
Zadanie: Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.
1) uruchomienie silnika pojazdu;
2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
3) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
a) zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika
Dlatego zawsze przed ruszeniem sprawdź czy pogasły kontrolki, których sygnalizacja uniemożliwia jazdę (otwarte drzwi/klapa bagażnika, zaciągnięty hamulec, brak ładowania, niskie ciśnienie oleju itp – czyli kontrolki barwy czerwonej, sygnalizujące bardzo poważną usterkę lub okoliczność wykluczającą bezpieczną jazdę)
Właściwe operowanie hamulcem ręcznym niezbędne jest też podczas wykonywania innego zadania egzaminacyjnego:
Zadanie egzaminacyjne: Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Sposób wykonania: Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga/uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
Pamiętaj, że ruszanie na wzniesieniu z użyciem hamulca ręcznego podlega ocenie jedynie na placu manewrowym ośrodka egzaminowania, a to znaczy, że ruszając na mieście z ręcznego egzaminator nie ocenia tej czynności – auto może stoczyć się o więcej niż o 0,2 m i nie będzie to błędem egzaminacyjnym (oczywiście jeśli tym sposobem nie stoczysz się na pojazd stojący za Tobą).
Wyjazd z WORD
Wyjeżdżając z bramy WORD jesteś włączającym się do ruchu- z wszystkimi tego konsekwencjami. Nie obowiązuje cię tutaj zasada „prawej ręki” – przepuszczasz każdego – jadącego zarówno z lewej jak i prawej strony, a dodatkowo ustępujesz pierwszeństwa pieszemu poruszającemu się chodnikiem.
…a przy okazji zaliczasz pierwsze zadanie egzaminacyjne: Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.
http://wordzamosc.ministerstwonaukijazdy.pl/tego-egzaminie-rob/
Oczywiście to nie wszystkie zadania egzaminacyjne. Spis wszystkich zadań w na placu WORD i w ruchu miejskim znajdziesz tutaj:
Egzamin praktyczny na prawo jazdy: zadania egzaminacyjne.
Powodzenia na egzaminach
Ta chmura akurat niczego nie symbolizuje, ale w komentarzu możesz napisać co Ci przypomina 😉