Egzamin na prawo jazdy, czyli co przypomina Ci ta chmura?

Czy Tobie też „się kojarzy”? Żarty żartami, ale wakacje to dla wielu czas kursu i egzaminu na prawo jazdy. Trzeba wiec znać zadania i kryteria oceny. Oto niektóre z nich.

Skoro zainteresował Cię ten (przykrótki) artykuł testy na prawo jazdy masz zapewne za sobą. Jeśli nie – dowiedz się Jak zdać testy na prawo jazdy?

Właściwe ustawienie fotela

Sorry za kiepska jakość zdjęcia – kolejne będą lepsze

Ustawienie fotela to nie tylko „wymysł” egzaminacyjny. Od właściwego ustawienia fotela zależy:

  • komfort jazdy
  • łatwość w posługiwaniu się elementami sterowania pojazdem – sprzęgło, kierownica, hamulec. Złe ustawienie fotela spowodować może trudności, a wręcz niemożność prawidłowego posługiwania się sprzęgłem, np podczas ruszania na wzniesieniu

Czym grozi niewłaściwe ustawienie fotela?

Gdy… …grozi Ci…
Siedzisz zbyt blisko kierownicy
Brak możliwości szybkiej reakcji – łokcie kolidują z tułowiem, punkt oparcia ciała przeniesiony częściowo na kierownicę, którą przez to trudniej obracać, oraz „nokaut” w razie wypadku czołową poduszką gazową wybuchającą zbyt blisko twarzy
Siedzisz za daleko
Utrudnione obracanie kierownicą, której wieniec w tej pozycji zbyt łatwo może się wyślizgnąć, brak precyzji w operowaniu pedałem sprzęgła i hamulca; niemożność wystarczająco mocnego wciśnięcia pedału podczas hamowania awaryjnego, w razie zderzenia czołowego realne ryzyko złamania prawej kości udowej, stawu biodrowego i miednicy (skutek naciskania pedału hamulca nogą wyprostowaną w kolanie)

Masz zbyt luźny, źle wyregulowany pas bezpieczeństwa
Ryzyko złamania żeber, obojczyka, obrażenia wewnętrzne jamy brzusznej, wyślizgnięcie się spod pasa, przecięcie tętnicy szyjnej, uderzenie w kierownicę siłą niewiele mniejszą od tej, jaka towarzyszy uderzeniu
bez zapiętego pasa

Masz zbyt nisko ustawiony zagłówek
Ryzyko ciężkiego urazu odcinka szyjnego (włącznie ze złamaniem kręgów) kręgosłupa wskutek najechania
od tyłu przez inne auto (szczególnie niebezpieczne
i przez lata niedoceniane uderzenia typu whiplash- smagnięcie biczem)

Przygotuj się do jazdy

Właściwa pozycja za kierownicą ma przede wszystkim zapewnić Ci bezpieczeństwo. Właściwe ustawienie fotela i kierownicy zajmuje dosłownie kilkadziesiąt sekund!

  1. Przesuń fotel tak, aby twoja lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie po wciśnięciu do końca pedału sprzęgła. W autach z automatyczną skrzynią biegów – po położeniu całej stopy na podłodze obok pedału hamulca.
  2. Poszukaj optymalnej dla siebie wysokości siedziska fotela. Masz tutaj sporą dowolność, ale unikaj skrajności.
  3. Wyreguluj kąt pochylenia oparcia fotela do takiej pozycji, by dotknąć szczytu kierownicy przegubem wyprostowanej ręki, bez odrywania pleców od oparcia fotela.
  4. Jeżeli wciąż czujesz dyskomfort, masz np. wrażenie, że pedały znajdują się za blisko, a kierownica zbyt daleko, użyj regulacji osiowej kierownicy. Niektóre samochody mają więcej możliwości regulacji, np. podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa, podparcia ud – warto z nich skorzystać.
  5. Wyreguluj zagłówek, tak by znajdował się na wysokości szczytu głowy.
  6. Dopiero teraz ustaw wszystkie lusterka.
  7. Zapnij pas. Skoryguj górny punkt jego mocowania, tak by znalazł się w połowie szerokości obojczyka. Dociągnij pas, żeby ściśle przylegał.
  8. Podczas jazdy zawsze staraj się trzymać kierownicę oburącz, układając dłonie w pozycji za piętnaście trzecia lub za dziesięć druga.

Czynności na egzaminie:

Zadanie egzaminacyjne: Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

  • właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte. 

Sposób wykonania: zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy

Ustawienie lusterek

Nikogo nie trzeba chyba uczyć do czego służą lusterka wsteczne. Jak ustawić na egzaminie?

Zadanie egzaminacyjne:  Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy.

  • właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte. 

Sposób wykonania: 

– w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,

– w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem

– w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem.

Tylko tyle, i aż tyle. Pamiętaj, że im więcej samochodu widzisz w lusterku zewnętrznym, tym mniej widzisz tego co dzieje się za Tobą. A przecież obraz w lusterku ma informować, Cie o tym, co dzieje się za Tobą.

nauka jazdy zamość
Dobrze ustawione lusterko zewnętrzne

Wyłącz hamulec ręczny

Ręczny, pomocniczy, postojowy, awaryjny czy jak go tam zwał. Masz go wyłączyć przed ruszeniem pasem ruchu, zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi:

Zadanie: Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu.

1) uruchomienie silnika pojazdu;
2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;
3) upewnienie się o możliwości jazdy:
  a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
  b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2) płynne ruszenie:
  a) zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
  b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika

Dlatego zawsze przed ruszeniem sprawdź czy pogasły kontrolki, których sygnalizacja uniemożliwia jazdę (otwarte drzwi/klapa bagażnika, zaciągnięty hamulec, brak ładowania, niskie ciśnienie oleju itp – czyli kontrolki barwy czerwonej, sygnalizujące bardzo poważną usterkę lub okoliczność wykluczającą bezpieczną jazdę)

Właściwe operowanie hamulcem ręcznym niezbędne jest też podczas wykonywania innego zadania egzaminacyjnego:

Zadanie egzaminacyjne: Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Sposób wykonania: Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć.
Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga/uruchamia hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go. 

Pamiętaj, że ruszanie na wzniesieniu z użyciem hamulca ręcznego podlega ocenie jedynie na placu manewrowym ośrodka egzaminowania, a to znaczy, że ruszając na mieście z ręcznego egzaminator nie ocenia tej czynności – auto może stoczyć się o więcej niż o 0,2 m i nie będzie to błędem egzaminacyjnym (oczywiście jeśli tym sposobem nie stoczysz się na pojazd stojący za Tobą).

Wyjazd z WORD

word zamość

Wyjeżdżając z bramy WORD jesteś włączającym się do ruchu- z wszystkimi tego konsekwencjami. Nie obowiązuje cię tutaj zasada „prawej ręki” – przepuszczasz każdego – jadącego zarówno z lewej jak i prawej strony, a dodatkowo ustępujesz pierwszeństwa pieszemu poruszającemu się chodnikiem.

…a przy okazji zaliczasz pierwsze zadanie egzaminacyjne: Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego.

http://wordzamosc.ministerstwonaukijazdy.pl/tego-egzaminie-rob/

Oczywiście to nie wszystkie zadania egzaminacyjne. Spis wszystkich zadań w na placu WORD i w ruchu miejskim znajdziesz tutaj:
Egzamin praktyczny na prawo jazdy: zadania egzaminacyjne.

Powodzenia na egzaminach

egzamin na prawo jazdy

Ta chmura akurat niczego nie symbolizuje, ale w komentarzu możesz napisać co Ci przypomina 😉

 

Leave a Comment