Aby nie było złudzeń – może. Ekojazda jest obowiązkowym elementem egzaminu na prawo jazdy i podlega ocenie.
Ekojazdę wprowadzono na egzaminach w trosce o lasy deszczowe, misie polarne i małpki hiri-kiri. Oczywiście samochody nigdy nie będą ekologiczne (nawet te elektryczne), aby tak się stało musiałby być zasilane otoczakami, a zamiast oleju silnikowego należałoby używać śmietanki homogenizowanej – ale wyprodukowanej z mleka od krów które nie przyczyniają się do powstawania metanu, który jak wiadomo przyczynia się do powstawania dziury ozonowej. Tak się jednak nie da, więc na egzaminie oceniana jest ekojazda, której niektóre elementy są oceniane na egzaminie.
Oczywiście ekodriving (czy jak tam to nazwać) pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa, a na egzaminie oceniane są tylko jej niektóre elementy. Zanim wkojazdę wprowadzono do egzaminów na prawo jazdy, jej elementy i tak oceniane były wcześniej. „Jazda energooszczędna” to po prostu nazwanie elementów, które oceniane na egzaminie były tak naprawdę zawsze, i dobre szkolenie w dobrej nauce jazdy nie wymaga ćwiczenia żadnych dodatkowych elementów.
Przepisy
Obowiązek jazdy energooszczędnej w zawarto w tabeli zadań egzaminacyjnych dołączonej do rozporządzenia ministra infrastruktury i budownictwa w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach.
Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.
…oraz
Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania -stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).
Egzaminator może oblać za ekojazdę
Egzamin na prawo jazdy można oblać za brak umięjętności ekojazdy. Wykonanie tego zadania jest odnotowywane w arkuszu egzaminacyjnym, jeśli nie spełniasz jej wymogów to egzaminator będzie musiał Cie oblać. Ekojazda odnotowywana jest w pozycjach 32 i 33 arkuszu przebiegu części praktycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy odnoszą się właśnie do ekojazdy. Jak jeździć aby zdać?
Ekojazda to nie żaden nowy element na egzaminie. To sposób oceny zachowań, jakich nauczyłeś się w nauce jazdy, czyli właściwe operowanie dźwignią zmiany biegów, gazem i sprzęgłem. Jak być eko na egzaminie?
- biegi zmieniaj gdy obroty silnika znajdą się w zakresie 1800-2500 obr/min. Oczywiście nie zawsze (właściwie mało kiedy) jest czas na sprawdzanie obrotów silnika, zmianę biegu na wyższy należy dokonać „na słuch”. Łatwo powiedzieć, jeszcze trudniej napisać Zmianę biegów należy dokonać możliwie szybko, stosownie do prędkości pojazdu. Z całą pewnością „przepiłowanie” skrzyżowania na jedynce nie spodoba się egzaminatorowi, ale jeśli przekroczysz dopuszczalny zakres obrotów silnika o „kilka groszy”- nikt ci głowy nie urwie.
- bieg 4 włącz przed osiągnięciem prędkości 50 km/h. Współczesne samochody mają przynajmniej 5 biegów, a niektóre 6. Z całą pewnością 4. bieg należy włączyć podczas jazdy miejskiej, czasem nawet wymagane jest włączenie 5. biegu – gdy sytuacja tego wymaga. Jazda ciągle na trójce (z prędkością 40 km/h „żeby nie przekroczyć prędkości” ) z całą pewnością będzie błędem, a jeśli ten błąd będzie powtarzał się – to egzaminator (całkiem słusznie) obleje Cię,
- hamuj silnikiem – wiele sytuacji w ruchu miejskim (jeśli nie większość) nie wymaga hamowania hamulcem. Aby zmniejszyć prędkość wystarczy… puszczenie gazu – i już masz zaliczony mały eko-punkt na egzaminie,
- do hamowania nie wciskaj sprzęgła w pierwszej kolejności. Wciśnięcie sprzęgła przed wciśnięciem pedału hamulca jest dobre jedynie przy bardzo niskich prędkościach,
- nie pokonuj skrzyżowania na wciśniętym sprzęgle
Przepisy przepisami…
…a praktyka praktyką, dlatego przedstawiamy poniżej zasady jazdy ekologicznej, którą powinniśmy opanować podczas kursu na prawo jazdy. Jazda ekologiczna to oprócz kilku technik przede wszystkim przewidywanie. Oto jak wyglądają zasady jazdy ekologicznej:
Najważniejsze jest to, żeby jechać płynnie i unikać zatrzymywania się. Samochód spala najwięcej paliwa podczas stania na czerwonym świetle i ruszania. Najważniejsza jest płynna jazda i unikanie zatrzymywania się. To podczas ruszania samochód pali najwięcej.
- Przyspieszaj dynamicznie, wciskając pedał gazu, jeżeli warunki na to pozwalają, do 3/4.
- Unikaj szybkich startów i nadmiernych przyspieszeń. Zmieniaj biegi w odpowiednim zakresie obrotów. Unikaj „żyłowania” silnika.
- Utrzymuj odpowiedni odstęp od pojazdów poprzedzających, zbyt mała odległość prowadzi do niepotrzebnego hamowania i przyspieszania.
- Unikaj jazdy na luzie i niewykorzystania siły rozpędu, jaką posiada pojazd. Na naszą korzyść działa jazda z włączonym biegiem, toczenie pojazdu, hamowanie silnikiem.
- Odpowiednie, wskazane na tabliczce, ciśnienie w oponach nie tylko przekłada się na oszczędność paliwa ale również wpływa na bezpieczeństwo.
- Nieuzasadnione montowanie elementów zakłócających współczynnik CW (opór powietrza) np. nieużywany bagażnik, znacząco wpływa na wzrost zużycia paliwa.