Jak jeździć po drogach szybkiego ruchu?

nauka jazdy zamość
 

Nie wszystkie nauki jazdy uczą jeździć na drogach ekspresowych i autostradach. Prezentujemy rady jak sprawnie i bezpiecznie korzystać z sieci dróg szybkiego ruchu.

Najbliższa od Zamościa droga szybkiego ruchu przebiega na odcinku Zamość-Lublin.

Coraz większa sieć dróg ekspresowych i autostrad powoduje powszechną dostępność tego typu infrastruktury drogowej.  Nie wszyscy wiedzą jednak jak z niej korzystać. Poniżej kilka podstawowych wskazówek jak jeździć po autostradzie.

 

1. Przyspiesz na pasie rozbiegowym.
Jak sama nazwa wskazuje, pas rozbiegowy powinniśmy wykorzystać do szybkiego rozpędzenia samochodu. Jadąc szybko, zmienisz płynnie pas ruchu i nie zmusisz tym samym innych kierowców do hamowania. Oczywiście, nie można przesadzać, czyli wpychać się na siłę. Jeżeli widzisz, że nie uda ci się zmienić pasa, zwolnij, by poczekać na taką lukę pomiędzy autami, w którą uda ci się wjechać. Po wjeździe na prawy pas autostrady szybko przyspiesz, by nie zmuszać innych do zwolnienia. Tylko w sytuacji gdy nie uda ci się znaleźć dostatecznie dużej luki, zatrzymaj się na pasie rozbiegowym i rusz dopiero wtedy, gdy będzie to możliwe.

„Jeśli poruszasz się prawym pasem i widzisz, że ktoś przyspiesza na pasie rozbiegowym, zjedź na chwilę na lewy pas. Ułatwi to temu kierowcy sprawny wjazd na drogę szybkiego ruchu. Dobry przykład dają czasami  kierujący samochodami ciężarowymi – gdy tylko jest taka możliwość, zjeżdżają oni na lewy pas, pozwalając innym bezproblemowo wjechać na prawy”
 

2. Nie powinieneś zmuszać kierowców na lewym pasie do gwałtownego hamowania! Unikaj wykonywania gwałtownych manewrów.
Jeśli zbliżasz się np. do stacji benzynowej, na którą chcesz wjechać, a akurat wyprzedzasz inny samochód, przerwij manewr i łagodnie zahamuj. W przeciwnym razie, aby zjechać na stację, będziesz musiał gwałtownie hamować tuż po zakończeniu wyprzedzania, zajedziesz więc drogę wyprzedzonemu autu. Jeżeli zmusisz jego kierowcę tylko do przyhamowania, policja oceni to jako wymuszenie pierwszeństwa. Jeśli jednak będzie on musiał gwałtownie zahamować, zostanie to uznane za stwarzanie zagrożenia na drodze, za co grozi mandat w wysokości 500 zł i 6 punktów karnych.

3. Jazda na zderzaku jest bardzo niebezpieczna.
Policjanci w Polsce wciąż nie zwracają na to większej uwagi, a szkoda. Duży odstęp zapewnia bezpieczeństwo na wypadek konieczności awaryjnego hamowania, a także w przypadku nagłego pogorszenia widoczności, np. po wjechaniu w mgłę lub dym.

4. „Lewy pas to nie kółko różańcowe” – Unikaj jazdy lewym pasem.
Nie ma żadnego znaczenia to, że jedziesz z maksymalną dopuszczalną prędkością! Lewy pas służy wyłącznie do WYPRZEDZANIA – po zakończeniu manewru należy zjechać na prawy. Przed wjazdem na lewy pas upewnij się, czy nie wymusisz pierwszeństwa. Pamiętaj o korzystaniu z lusterek wstecznych!

5. Dostosuj prędkość do warunków panujących na drodze. 
To, że prawo dopuszcza na autostradzie rozpędzenie się do 140 km/h, nie oznacza, że zawsze można jechać tak szybko. Deszcz, śnieg czy mgła to niejedyne czynniki, które powinny skłonić do zmniejszenia prędkości. Także duże natężenie ruchu może spowodować, że jazdaz dopuszczalną prędkością będzie ryzykowna. Z dużymi prędkościami wiąże się jeszcze jeden problem – na autostradzie trzeba hamować znacznie wcześniej niż na innych drogach. O ile w mieście do zatrzymania pojazdu wystarczy stosunkowo niewielki dystans, o tyle na drodze ekspresowej potrzeba o wiele więcej miejsca.

6. Uważaj przy zjeżdżaniu z autostrady.
Po długotrwałej jeździe z prędkością ok. 140 km/h po zmniejszeniu szybkości do 70 km/h można mieć wrażenie, że jedziesz bardzo wolno i bezrefleksyjnie możesz wyprzedzać pojazdy jadące wolniej. To tzw syndrom autostradowy. Może on być  przyczyną wielu niebezpiecznych zdarzeń.

7. Nigdy nie  cofaj i nie zawracaj.
Jeżeli przejechałeś zjazd, trudno – jedź do następnego. Tam zawrócisz. Cofanie – nawet po pasie awaryjnym – to manewr zabroniony i bardzo ryzykowny! Jeszcze większym zagrożeniem, na szczęście rzadko spotykanym, są kierowcy zawracający i jadący pod prąd.

Leave a Comment