Jak poradzić sobie ze stresem?

word zamość stres

Przed Tobą egzamin na prawo jazdy? Boisz się? To dobrze! Strach motywuje, oby tylko nie paraliżował. Czy naprawdę jest się czego bać przed egzaminem na prawo jazy?

Egzamin na prawo jazdy, jak każdy inny egzamin jest źródłem stresu. Za Tobą zapewne już niejeden egzamin, przed Tobą kilka kolejnych, zaś egzamin na prawo jazdy jest jednym z wielu które po prostu musisz zdać. Jak nie zdasz za pierwszym podejściem – trudo, stało się.Każdemu mogło to się zdarzyć – do szkół jazdy trafiają czasem kierowcy zawodowi którym odebrano uprawnienia z różnych przyczyn i nie radzą sobie podczas egzaminu w WORD.

Pamiętaj, że im bardziej będziesz walczyć ze stresem, tym bardziej będziesz w tej walce przegrywać. Podczas jednej z jazd zapytałem kursantkę – muzyka z wieloletnim doświadczeniem – jak radzi sobie ze stresem podczas koncertów: „Staram się zagrać koncert najlepiej jak potrafię”. Więc egzamin w WORD to Wasz koncert – zagrajcie go najlepiej jak potraficie, powodzenia!

Podczas egzaminu na prawo jazdy staraj się zachowywać na drodze tak, aby Twój instruktor po jego negatywnym wyniku nie powiedział: A NIE MÓWIŁEM? 🙂

Czy egzamin na prawo jazdy można zdać za pierwszym razem? Wywiad z egzaminatorem koordynującym.

1. Boję się

To dobrze. Strach motywuje. Oczywiście nie może to być strach paraliżujący! Brak strachu przed egzaminem to także zły objaw – nie możesz bowiem myśleć że zadziwisz TurboDymoMana. Tak jak kierowca nie może myśleć, że jest najlepszy, tak ty nie możesz myśleć, że na egzaminie nic nie jest w stanie Cię zaskoczyć.

2. Oczekiwanie na swoją kolej

Czekając na swoją kolej staraj się nie denerwować, zwłaszcza jeśli kilka osób przed tobą nie zdało. Jeśli zaczynają Cię niepokoić opowieści  osób oczekujących na swoją kolej – stań z boku, staraj się nie brać ich pod uwagę. Jeśli zaczniesz myśleć, że też nie zdasz na pewno tak się stanie.

3. „Dzień dobry, nazywam się…” Czyli egzamin czas zacząć

Gdy nadejdzie twoja kolej i wsiądziesz już do samochodu egzaminacyjnego odczekaj chwilkę by się uspokoić. Nie masz wyznaczonego czasu na wykonanie 2. zadania (czyli jazda pasem ruchu). Wyznaczony czas masz tylko w przypadku zadania 1. czyli „Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy”- na to było wyznaczone 5 minut, teraz Twoj czas już nie jest liczony.

Nie zapomnij o przygotowaniu do jazdy. Spokojnie ustaw wygodnie fotel, wyreguluj lusterka i zapnij pasy. Jeśli jeszcze tego potrzebujesz poczekaj chwile nim włączysz silnik. Nie denerwuj się jeśli na samym początku zgaśnie ci silnik. Nawet doświadczonym kierowcom to się zdarza gdy wsiadają do innego samochodu. Nawet Jeremy Clarkson testując Fiata Grande Punto w jednym z odcinków Top Gear, ruszając zgasił silnik!  Wykonując manewry bądź skupiony, przypomnij sobie jak wykonywałeś je przed egzaminem. Jeżeli egzaminator nie zaliczy ci któregoś manewru, ma obowiązek poinformować co zrobiłeś źle. Poszło coś nie tak? Trudno, masz powtórkę.

4. Jazda miejska

Nie myśl o egzaminatorze jak o wrogu. Jego obecność w samochodzie nie polega na tym aby Cię oblać, lecz sprawdzić. Niewiele mówi? Taka jest jego rola – nie dyskutuje z Tobą właśnie dlatego aby Cię nie rozpraszać. Wolicz mówić do siebie o tym co wykonujesz? – mów jeśli to dodaje Ci odwagi i sprawia, że czujesz się pewniej. Każda droga do osiągnięcia sukcesu jest dobra!

Wiesz jak wykonywać poszczególne manewry w ruchu drogowym ale też wykonuj je tak aby egzaminator widział, że je robisz poprawnie przykładowo:

  • Przed wjechaniem na tory jesteś obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy (czyli zrób to wyraźnie a nie kątem oka), oraz prowadzić pojazd z taką prędkością, abyś mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy (czyli wyraźnie zwolnij) .
  • Jeśli zatrzymałeś się w związku ze znakiem B-20 (STOP) wyraźnie upewnij się, czy po drodze na którą zamierzasz wjechać nikt nie jedzie (nie doprowadzisz do wymuszenia pierwszeństwa przejazdu).

Egzaminator po prostu chce wiedzieć, że zadania (czynności) wykonujesz – wykonujesz poprawnie. To wszystko. I nie ma w tym żadnejszczegółowej techniki. Podobno przejazdy kolejowe należy pokonywać „na dwójce”. Nigdzie nie jest tak napisane! Ale skoro zwalniasz przed przejazdem to zrób to tak aby egzaminator to zauważył – czasem zatem wyrazem tego zmniejszenia prędkości jest właśnie włączenie „dwójki”.

Przy okazji – kolejny mit: Zawracanie na 3. Nigdzie nie jest napisane, że takie zawracanie musisz wykonać „na 3” Możesz zrobić na 4, 5, 6… Obyś ten manewr zrobił sprawnie, bez naruszania przepisów drogowych. Dlaczego na 3? To kolejne ułatwienie dla Ciebie. Egzaminator nie wybierze na egzaminie ciasnej, wąskiej uliczki na której musisz wykonać ten manewr „na 6”.

Staraj się jechać spokojnie z dopuszczalną bezpieczą prędkością, jednak uważaj, żeby nie jechać zbyt wolno. Egzaminator może to uznać za utrudnianie ruchu innych uczestników a w pewnych sytuacjach za zagrożenie bezpieczeństwa ruchu. Nie przejmuj się jeśli raz zgaśnie ci silnik.

Pamiętaj że egzaminator nie może wydawać poleceń niezgodnych z przepisami ruchu drogowego. Jeżeli niedosłyszałeś polecenia lub nie zrozumiałeś go upewnij się np. w którą drogę masz skręcić. Jeżeli nie udało ci się wykonać polecenia np. nie zdążyłeś ustawić się na lewym pasie przed skręceniem w lewo jedż przepisowo i spróbuj zgodnie z przepisami np. zawrócić na następnym skrzyżowaniu i wykonać polecenie lub czekaj na kolejne.

Nie udało się 🙁

Trudno, stało się, a właściwie nic się nie stało!

Jeśli Twój egzamin zakończył się wynikiem negatywnym, egzaminator jest zobowiązany do podania przyczyn wydania negatywnej oceny. Nie zniechęcaj się porażką. Każdemu mogło to się zdarzyć. W domu, na spokojnie przeanalizuj jakie popełniłeś błędy. Potrzebujesz dodatkowych jazd aby lepiej panować nad pojazdem, czy może główną przyczyną był stres. Przed przystąpieniem do ponownego egzaminu postaraj się popracować nad swoimi słabymi stronami. Będziesz już dokładnie wiedział co cię czeka, a zatem będziesz mógł się jeszcze lepiej przygotować.

Na jazdy dodatkowe możesz zapisać się przez internet

 

Leave a Comment