Przygotowanie do jazdy to jeden z elementów egzaminu praktycznego, a niewłaściwe wykonanie tego zadania może spowodować, że Twoja jazda zamieni się w nerwową mordęgę, a w skrajnym przypadku egzamin możesz po prostu oblać (co zresztą jest bardzo prawdopodobne, jeśli jechać będziesz w ciągłym stresie).
Przygotowanie do jazdy
to pierwsze zadanie egzaminacyjne wykonywane na placu manewrowym ośrodka egzaminowania.
Pamiętaj – podczas przygotowywania się do jazdy Twój czas nie jest limitowany.
Co? (zadanie egzaminacyjne) |
Jak? (kryterium oceny zadania egzaminacyjnego) |
właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte. | – w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, – w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, – w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem, – zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy; |
Zobacz wszystkie zadania egzaminacyjne.
Jak przygotować się do jazdy
Właściwa pozycja za kierownicą ma przede wszystkim zapewnić Ci bezpieczeństwo i.. wygodę.
Właściwe ustawienie fotela i kierownicy zajmuje dosłownie kilkadziesiąt sekund! Pamiętaj, że na egzaminie czas na wykonanie tego zadania nie jest limitowany.
- Zdejmij obszerne ubrania, tak aby pas mógł być umieszczony jak najbliżej ciała.
- Przesuń fotel tak, aby twoja lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie po wciśnięciu do końca pedału sprzęgła. W autach z automatyczną skrzynią biegów – po położeniu całej stopy na podłodze obok pedału hamulca.
- Poszukaj optymalnej dla siebie wysokości siedziska fotela. Masz tutaj sporą dowolność, ale unikaj skrajności.
- Wyreguluj kąt pochylenia oparcia fotela do takiej pozycji, by dotknąć szczytu kierownicy przegubem wyprostowanej ręki, bez odrywania pleców od oparcia fotela.
- Jeżeli wciąż czujesz dyskomfort, masz np. wrażenie, że pedały znajdują się za blisko, a kierownica zbyt daleko, użyj regulacji osiowej kierownicy. Niektóre samochody mają więcej możliwości regulacji, np. podparcia lędźwiowego odcinka kręgosłupa, podparcia ud – warto z nich skorzystać.
- Wyreguluj zagłówek, tak by znajdował się na wysokości szczytu głowy.
- Dopiero teraz ustaw wszystkie lusterka.
- Zapnij pas. Skoryguj górny punkt jego mocowania, tak by znalazł się w połowie szerokości obojczyka. Dociągnij pas, żeby ściśle przylegał.
- Podczas jazdy zawsze staraj się trzymać kierownicę oburącz, układając dłonie w pozycji za piętnaście trzecia lub za dziesięć druga.
Właściwa pozycja za kierownicą – banał?
Gdy… | …grozi Ci… |
Siedzisz zbyt blisko kierownicy | Nie masz możliwości szybkiej reakcji – łokcie kolidują z tułowiem, punkt oparcia ciała przeniesiony częściowo na kierownicę, którą przez to trudniej obracać, oraz „nokaut” w razie wypadku czołową poduszką gazową wybuchającą zbyt blisko twarzy |
Siedzisz za daleko | Masz trudności w obracaniu kierownicą, której wieniec w tej pozycji zbyt łatwo może się wyślizgnąć, brak precyzji w operowaniu pedałem sprzęgła i hamulca; niemożność wystarczająco mocnego wciśnięcia pedału podczas hamowania awaryjnego, w razie zderzenia czołowego realne ryzyko złamania prawej kości udowej, stawu biodrowego i miednicy (skutek naciskania pedału hamulca nogą wyprostowaną w kolanie) |
Masz zbyt luźny, źle wyregulowany pas bezpieczeństwa | Ryzyko złamania żeber, obojczyka, obrażenia wewnętrzne jamy brzusznej, wyślizgnięcie się spod pasa, przecięcie tętnicy szyjnej, uderzenie w kierownicę siłą niewiele mniejszą od tej, jaka towarzyszy uderzeniu bez zapiętego pasa |
Masz zbyt nisko ustawiony zagłówek | Ryzyko ciężkiego urazu odcinka szyjnego (włącznie ze złamaniem kręgów) kręgosłupa wskutek najechania od tyłu przez inne auto (szczególnie niebezpieczne i przez lata niedoceniane uderzenia typu whiplash- smagnięcie biczem) |
…więc już wiecie dlaczego nie warto jeździć na zimny łokieć 😉