Zawracanie na egzaminie

Zawracanie to jeden z elementów egzaminu na prawo jazdy. Manewr egzaminacyjny musisz wykonać na skrzyżowaniu oraz z wykorzystaniem infrastruktury drogowej.

testy na prawo jazdy zdamyto

W zasadzie testy na prawo jazdy milczą na temat zawracania, ale ten manewr będziesz musiał wykonać na egzaminie praktycznym. Oto kilka pomocnych wskazówek i informacji dotyczących zawracania. A na egzaminie będziesz mieć dwa jego rodzaje.

Zawracanie na skrzyżowaniu

Egzaminator wyraźnie określi na którym skrzyżowaniu masz wykonać manewr, czasem jednak wyda komendę nakazującą wykonanie manewru w najbliższym możliwym miejscu / na najbliższym skrzyżowaniu gdzie będzie to możliwe. W tym drugim przypadku należy mieć pewność, że najbliższe miejsce / skrzyżowanie nie będzie możliwe do wykonania tego manewru.

Te znaki i sygnały zabraniają zawracania na skrzyżowaniu:

Nauka jazdy w Zamościu Nauka jazdy w Zamościu Nauka jazdy w Zamościu Nauka jazdy w Zamościu

 

Zawracanie z użyciem infrastruktury drogowej

Zgodnie z przepisami regulującymi egzaminowanie:

Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 i B):
– możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.),
– zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
– miejsce do zawracania wyznacza egzaminator

Zatem:

  • przy tym typie zawracania musisz użyć biegu wstecznego
  • egzaminator precyzyjnie wskazuje miejsce do zawracania
  • w jaki sposób wykonasz zadanie – to już tak naprawdę Twoja inwencja – musisz użyć jedynie biegu wstecznego. Egzaminatorzy jednak wyraźnie wskazują, że zawracanie należy wykonać z użyciem wjazdu do posesji, czy z wykorzystaniem szerokości jezdni itp.

Zawracanie z użyciem wjazdu do posesji:

  1. Włącz kierunkowskaz (tam gdzie skręcasz – brama, wjazd na posesję), wjeżdżając do podjazdu zmieniasz przecież kierunek jazdy
  2. Zwolnij – zredukuj nawet do pierwszego biegu jeśli trzeba.
  3. Nie wjeżdżaj zbyt głęboko (unikaj wjechania komuś za bramę).
  4. Zarzymaj się, włącz kierunkowskaz właściwy do kierunku jazdy (wiem, to się myli)
  5. Włącz bieg wsteczny, upewnij się o możliwości wyjazdu (piesi i inne pojazdy)
  6. Podczas cofania pamiętaj o znakach poziomych na jezdni (linie ciągłe).
  7. Staraj się wjechać na właściwą część jezdni – nie ustaw pojazdu „pod prąd”

Zawracanie z wykorzystaniem szerokości jezdni

Czyli tzw zawracanie „na trzy” które możesz zrobić nawet na dwa czy na 4. Byleby nie spowodować zagrożenia czy utrudnienia w ruchu.

  1. Włącz lewy kierunkowskaz.
  2. Zwolnij – zredukuj do pierwszego biegu.
  3. Zblisz się maksymalnie do prawej krawędzi jezdni.
  4. Upewnij się możliwości skrętu w lewo (sprawdź czy ktoś cię nie wyprzedza – lusterko lewe)
  5. Skręć maksymalnie kierownicą w lewo i uważaj – nie możesz wjechać na chodnik.
  6. Jak dojedziesz do krawędzi jezdni -zatrzymaj się włącz prawy kierunkowskaz.
  7. Włącz bieg wsteczny i upewnij się czy możesz cofać (inne pojazdy).
  8. Cofając pamiętaj że nie możesz wjechać na krawężnik – może to być uznane za błąd, chociaż wjechanie na krawężnik przy tym manewrze samo w sobie błędem nie jest
  9. Zatrzymaj się i włącz lewy kierunkowskaz
  10. Skręć maksymalnie kołami w lewo.
  11. „Wyprostuj” samochód wjeżdżając na właściwy prawy pas lub do prawej krawędzi jezdni.
  12. Koniec zawracania. 🙂

Dodaj komentarz