Zawracanie to jeden z elementów egzaminu na prawo jazdy. Manewr egzaminacyjny musisz wykonać na skrzyżowaniu oraz z wykorzystaniem infrastruktury drogowej.
W zasadzie testy na prawo jazdy milczą na temat zawracania, ale ten manewr będziesz musiał wykonać na egzaminie praktycznym. Oto kilka pomocnych wskazówek i informacji dotyczących zawracania. A na egzaminie będziesz mieć dwa jego rodzaje.
Zawracanie na skrzyżowaniu
Egzaminator wyraźnie określi na którym skrzyżowaniu masz wykonać manewr, czasem jednak wyda komendę nakazującą wykonanie manewru w najbliższym możliwym miejscu / na najbliższym skrzyżowaniu gdzie będzie to możliwe. W tym drugim przypadku należy mieć pewność, że najbliższe miejsce / skrzyżowanie nie będzie możliwe do wykonania tego manewru.
Zawracanie z użyciem infrastruktury drogowej
Zgodnie z przepisami regulującymi egzaminowanie:
Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1 i B):
– możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.),
– zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
– miejsce do zawracania wyznacza egzaminator
Zatem:
- przy tym typie zawracania musisz użyć biegu wstecznego
- egzaminator precyzyjnie wskazuje miejsce do zawracania
- w jaki sposób wykonasz zadanie – to już tak naprawdę Twoja inwencja – musisz użyć jedynie biegu wstecznego. Egzaminatorzy jednak wyraźnie wskazują, że zawracanie należy wykonać z użyciem wjazdu do posesji, czy z wykorzystaniem szerokości jezdni itp.
Zawracanie z użyciem wjazdu do posesji:
- Włącz kierunkowskaz (tam gdzie skręcasz – brama, wjazd na posesję), wjeżdżając do podjazdu zmieniasz przecież kierunek jazdy
- Zwolnij – zredukuj nawet do pierwszego biegu jeśli trzeba.
- Nie wjeżdżaj zbyt głęboko (unikaj wjechania komuś za bramę).
- Zatrzymaj się, włącz kierunkowskaz właściwy do kierunku jazdy (wiem, to się myli)
- Włącz bieg wsteczny, upewnij się o możliwości wyjazdu (piesi i inne pojazdy)
- Podczas cofania pamiętaj o znakach poziomych na jezdni (linie ciągłe).
- Staraj się wjechać na właściwą część jezdni – nie ustaw pojazdu „pod prąd”
Zawracanie z wykorzystaniem szerokości jezdni
Czyli tzw zawracanie „na trzy” które możesz zrobić nawet na dwa czy na 4. Byleby nie spowodować zagrożenia czy utrudnienia w ruchu.
- Włącz lewy kierunkowskaz.
- Zwolnij – zredukuj do pierwszego biegu.
- Zblisz się maksymalnie do prawej krawędzi jezdni.
- Upewnij się możliwości skrętu w lewo (sprawdź czy ktoś cię nie wyprzedza – lusterko lewe)
- Skręć maksymalnie kierownicą w lewo i uważaj – nie możesz wjechać na chodnik.
- Jak dojedziesz do krawędzi jezdni -zatrzymaj się włącz prawy kierunkowskaz.
- Włącz bieg wsteczny i upewnij się czy możesz cofać (inne pojazdy).
- Cofając pamiętaj że nie możesz wjechać na krawężnik – może to być uznane za błąd, chociaż wjechanie na krawężnik przy tym manewrze samo w sobie błędem nie jest
- Zatrzymaj się i włącz lewy kierunkowskaz
- Skręć maksymalnie kołami w lewo.
- „Wyprostuj” samochód wjeżdżając na właściwy prawy pas lub do prawej krawędzi jezdni.
- Koniec zawracania. 🙂