Tabela zadań egzaminacyjnych na placu manewrowym WORD.
Czytaj co właściwie oznaczają nowe zasady egzaminowania?
Tabela nr 1
Zadania egzaminacyjne
Dla kategorii B prawa jazdy interesują nas pozycje jedynie 1, 2, 6.
Poz. | Zadania egzaminacyjne | Kategoria prawa jazdy |
1 | Przygotowanie do jazdy, sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. | AM, A1, A2, A, B1, B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T |
2 | Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu. | B1, B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T |
3 | Parkowanie skośne (wjazd przodem – wyjazd tyłem). | B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T |
4 | Parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem – wyjazd przodem albo wjazd przodem – wyjazd tyłem). | B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E, T |
5 | Parkowanie równoległe (wjazd tyłem – wyjazd przodem). | C1, C, D1, D |
6 | Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu. | A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D, T, B+E, C1+E, C+E, D1+E, D+E |
7 | Slalom wolny (jazda pomiędzy 5 bramkami ustawionymi na placu manewrowym). | AM, A1, A2, A |
8 | Slalom szybki (jazda pomiędzy pachołkami ustawionymi na placu manewrowym). | AM, A1, A2, A |
9 | Ominięcie przeszkody | A1, A2, A |
10 | Jazda po łukach w kształcie cyfry 8. | AM, A1, A2, A |
Tabela nr 2
Kryteria oceny zadań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie weryfikacyjnym dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów
Dla kategorii B prawa jazdy interesują nas pozycje jedynie 1, 2, 6 zadań z tabeli 1.
Poz. | Zadanie z tabeli 1 | Kryteria oceny zadań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie weryfikacyjnym dla kandydatów na egzaminatorów i egzaminatorów |
1 | 1 | 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić: a) poziom oleju w silniku, b) poziom płynu chłodzącego, c) poziom płynu hamulcowego, d) obecność płynu w spryskiwaczach, e) działanie sygnału dźwiękowego, f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych, g) działanie świateł mijania, h) działanie świateł drogowych, i) działanie świateł hamowania „STOP”, j) działanie świateł cofania, k) działanie świateł kierunkowskazów, l) działanie świateł awaryjnych, m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych, – jeżeli występuje. Sposób wykonania części zadania, o której mowa w pkt 1:
– na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 10 minut, – osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe, – w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego; 2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się czy drzwi pojazdu są zamknięte. Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2: – w lewym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, – w prawym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem, – w wewnętrznym lusterku osoba egzaminowana powinna widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem, – zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy; 3) dodatkowo dla kategorii A: a) wykorzystanie odpowiedniego stroju ochronnego takiego, jak rękawice, obuwie, ubranie i kasku ochronnego, b) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku gdy pojazd jest w niego wyposażony), c) zdjęcie pojazdu z podpórki i przemieszczenie go przy nieruchomym silniku, d) podparcie pojazdu na podpórce; Sposób wykonania części zadania określonego w pkt 3: – zdjęcie z podpórki i przemieszczenie pojazdu z poz. 1 do poz. 2 w wyznaczonym stanowisku przy unieruchomionym silniku, – nienajeżdżanie na linie ograniczające stanowisko, – maksymalnie 3 zmiany kierunku ruchu (do tyłu, do przodu, do tyłu); 4) dodatkowo dla kategorii D sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych oraz wymaganego wyposażenia. |
2 | 2 | 1) uruchomienie silnika pojazdu,
2) włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym 3) upewnienie się o możliwości jazdy: a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu; 4) płynne ruszenie: a) zwolnienie hamulca postojowego – w przypadku kiedy jest uruchomiony, b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 5) dla kategorii B, C – płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka), 6) dla kategorii D i T: a) płynna jazda do przodu pasem ruchu, b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut, 7) nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (w przypadku kategorii B nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu), 8) nienajeżdżanie na pachołki oraz lub tyczki oraz niepotrącanie ich, 9) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu: a) w przypadku kategorii B w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu, b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości nie większej niż 1 m od linii ograniczającej pas – w przypadku egzaminu w zakresie prawa jazdy kategorii D i T dopuszcza się jedno opuszczenie miejsca kierowcy i pojazdu w czasie wykonywania zadania. |
3 | 3 | Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy. Sposób wykonania zadania:
a) pojazd nie może: – wyjechać poza określony obszar wjazdu, – naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem pojazdu nad linię) linii ograniczających stanowisko, – potrącić pachołków lub tyczek, b) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska |
4 | 4 | Właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku jazdy. Sposób wykonania zadania:
a) pojazd nie może: – naruszyć linii ograniczających stanowisko (pachołki lub tyczki), oraz – najechać na krawężnik, b) pozycja pojazdu na stanowisku – wewnątrz stanowiska. |
5 | 5 | Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec postojowy, a następnie rusza do przodu zwalniając go. |
6 | 6 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 3) 2 – krotny przejazd pomiędzy 5 bramkami; Sposób wykonania zadania: – niepodpieranie się nogami, – niepotrącanie pachołków. |
7 | 7 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 2) 2 – krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami. Sposób wykonania zadania: – średnia prędkość każdego z 2 przejazdów nie może być mniejsza niż 30 km/h, – przejazdy muszą odbywać się na 2 lub 3 biegu – niepodpieranie się nogami, – niepotrącanie pachołków. |
8 | 8 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 2) 2 – krotny przejazd pasem ruchu, na którym jest ustawiona przeszkoda. Sposób wykonania zadania: – prędkość najazdu mierzona w wyznaczonym miejscu (wyłącznie od strony najazdu) nie może być mniejsza niż 50 km/h, – przeszkodę omija się raz z prawej raz z lewej strony tak, aby zaprezentować umiejętność wykonania przeciwskrętu w prawo i w lewo, – niepodpieranie się nogami, – nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne, – niepotrącanie pachołków |
9 | 9 | 1) upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, b) ocena sytuacji wokół pojazdu, c) płynne ruszenie – łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika; 2) 5 – krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8; Sposób wykonania zadania: – niepodpieranie się nogami, – nienajeżdżanie na linie wyznaczające zadania egzaminacyjne, – niepotrącanie pachołków; |